Jennilipalmen

Alla inlägg under december 2011

24.

Av Jennili Palmén - 17 december 2011 15:44


Saffranspinnar med smörfyllning.


Ingredienser


ca 30 st

50 g jäst
100 g Arla smör
5 dl Arla Ko mjölk
250 g Arla Köket Kesella kvarg
2 påsar saffran, ca 1 g
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

75 g rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
rivet skal av 1 apelsin
1 msk JO konc apelsinjuice


Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Sätt ugnen på 250°. Stjälp upp degen på en mjölad bänk. Platta ut degen med händerna till ca 40x35 cm. Blanda smör, socker, apelsinskal och juice. Bred det över degen. Vik degen dubbel på mitten. Skär degen i 30 smala remsor. Vrid dem några varv och lägg på bakplåtspapper på plåtar. Låt jäsa 20-30 min. Grädda i övre delen av ugnen i 8-10 min. Låt dem kallna på galler.



Det är dessa jag håller på att baka just nu!:)


Brännde första plåten, timer pep aldrig ;s

men men fårhoppas på att nästa blir bättre:)



puss

23.

Av Jennili Palmén - 17 december 2011 15:37

DAG 9


Frukost: En kopp svart te med en sockerbit.

Lunch: 3dl naturell youghurt och 10 skivor skinka.

Middag: 1 stor biff (250g), pluss sallad med olja och citron.


Ikväll kommer det att bli kämpigt igen!

Jag ska iväg på 40års kalas och det kommer att bjudas på en HEL massa godsaker.

men jag ska hålla mig i skinnet!


skriveer då jag kommer där ifrån så får ni höra hur det gick!:)



pusspuss

22.

Av Jennili Palmén - 17 december 2011 15:33

DAG 8 (igår)


Det började med frukost som bestod av :

en kopp svart te, 1 sockerbit och en rostad macka utan något på..

Lunch: 2 hårdkokta ägg och 1 skiva skinka.

Middag: kokt broccoli, 1 tomat och 1 frukt.


Denna dag gick super bra!

Går bättre när jag jobbar, hinner inte tänka på att jag är hungrig!

Dock kan det bli så att jag glömmer att dricka vatten, som är så viktigt!


pusspuss

21.

Av Jennili Palmén - 15 december 2011 19:56

DAG 7.Svält.Frukost: svart te kopp ,utan socker.Lunch: nada, noll och ingenting!Middag: lamkotlett.Har faktiskt gått relativt bra idag!:)Till middag valde jag att inte äta lamm utan jag åt ungsstekt kyckling! Och oh vad gott Drt var!Nu har det gått hälften av tiden!Har endast 6dagar kvar:) Pusspuss

20.

Av Jennili Palmén - 15 december 2011 08:14

Godmorgon! Sitter nu vid köksbordet och äter (dricker) min frukost!Idag vankas det svart te UTAN socker..Idag är sjunde dagen alltså mitt i allt i hopa. Idag är en svältardag fram till middagen satt säga:)Till lunch blir det ingenting!:0.Menmen, Sitter nu å dricker frukost och sedan bär det av bort mot dagis.Där vankas det jobb! Både jag och hjärtat ska jobba idag:).Nä nu måste jag leta fram nå kläder:)Pusspuds

19

Av Jennili Palmén - 14 december 2011 20:37

Sitter ni i sundsvalls hockey arena, gärdehov.Efter en relativt lång dag..Det började med att vi stannade i Sollefteå på styleit där jag hade klipptid vid 11Jag klippte av mer än en decimeter av håret mitt så nu är det relativt kort och väldigt urklippt,skönt!Jag älskar verkligen min frisör:p Har endast klippt mig där 2ggr men varit mer än nöjd då jag kommit där ifrån!Så jag kan starkt rekommendera ELIN på styleit i Sollefteå!Sedan bar det vidare mot s-vall.Blev någon julklapp köpt och nå grejor till mig själv.. Ops jag som inte skulle handla något alls till mig själv!Men en. På även hit till gärdehov så körde vi fel (trodde vi) men när vi skulle leta oss tbx till birsta (gör att börja om att leta oss mot gärdehov) så stod vi helt plötsligt precis vid hallen?! Tur eller vad? Dock ska vi hitta oss hem också.. Nu ska jag fortsätta kika, ha en underbar kväll!Pusspuss

Av Jennili Palmén - 14 december 2011 20:37

Sitter ni i sundsvalls hockey arena, gärdehov.Efter en relativt lång dag..Det började med att vi stannade i Sollefteå på styleit där jag hade klipptid vid 11Jag klippte av mer än en decimeter av håret mitt så nu är det relativt kort och väldigt urklippt,skönt!Jag älskar verkligen min frisör:p Har endast klippt mig där 2ggr men varit mer än nöjd då jag kommit där ifrån!Så jag kan starkt rekommendera ELIN på styleit i Sollefteå!Sedan bar det vidare mot s-vall.Blev någon julklapp köpt och nå grejor till mig själv.. Ops jag som inte skulle handla något alls till mig själv!Men en. På även hit till gärdehov så körde vi fel (trodde vi) men när vi skulle leta oss tbx till birsta (gör att börja om att leta oss mot gärdehov) så stod vi helt plötsligt precis vid hallen?! Tur eller vad? Dock ska vi hitta oss hem också.. Nu ska jag fortsätta kika, ha en underbar kväll!Pusspuss

18.

Av Jennili Palmén - 14 december 2011 17:20

DAG 6.Jobbbbig dag!Frukost: te kopp och en rostad smörgås utan smör och pålägg.Lunch: riven morot och 2hårdkokta ägg.Middag: 1/2 kyckling, isbergssallad med olja och citron.Jobbig dag! Har varit i s-vall och oj så mycket allt hot lockar en!Bara all matlukt gör mig nästan tokig! Nu till middagen så köpte jag färdiggjord salladskyckling, och hade sallad med mig hemmifrån.Det som gick ned var salladen för uah så icke god kycklingen var!Guss satt bredvid och åt nuggets, ett tag var jag tänkt att gå in och köpa egna sådanna, men jag tänkte att det inte var nå bra för friteringen? Men jag vet inte. Är hungrig nu i alla fall så ve inte vad jag ska göra;sImorgon dag 7 är ju riktiga "svältardagen" eftersom det är i mitten! Ingenting till lunch liksom! Pusspuss på er

Presentation


Om min dag,
mitt liv,
och min verklighet.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards